Einde salderingsregeling 2027
Per 1 januari 2027 zal de salderingsregeling worden afgeschaft. Dit is eind 2024 door de overheid bepaald.

Einde salderingsregeling
De salderingsregeling stopt per 1 januari 2027. Vanaf dat moment kun je je teruggeleverde stroom niet meer salderen. Je ontvangt dan een terugleververgoeding voor de stroom die je teruglevert aan het net. Tot 1 januari 2030 is deze vergoeding minimaal 50% van het kale leveringstarief (dus exclusief belastingen).
Op dit moment is nog niet bekend wat de terugleververgoeding en de vaste terugleverkosten vanaf 1 januari 2027 zullen zijn. Zodra hier duidelijkheid over is en het gevolgen heeft voor jou, informeren we je op tijd. Houd deze pagina in de gaten voor updates.
Situatie nu en straks
Door het einde van de salderingsregeling verandert hoe je stroomverbruik en teruglevering worden afgerekend. We zetten de belangrijkste verschillen voor je op een rij.
| Situatie nu: met salderen | Situatie vanaf 2027: zonder salderen |
|---|---|
| Je stroomverbruik en teruglevering worden met elkaar verrekend. Je betaalt alleen voor het verschil. | Je stroomverbruik en teruglevering worden apart afgerekend. Je betaalt voor alle stroom die je van het net afneemt. |
| Lever je meer stroom terug dan je verbruikt? Dan krijg je voor het overschot een terugleververgoeding. | Voor alle stroom die je teruglevert aan het net, krijg je een terugleververgoeding. |
| Over stroom die je teruglevert, kunnen nu terugleverkosten gelden. | Ook zonder salderen kunnen terugleverkosten gelden. Deze kosten mogen alleen gaan over de kosten die leveranciers maken door teruglevering. |
| Het maakt nu minder uit wanneer je je opgewekte stroom gebruikt. | Zelf opgewekte stroom direct gebruiken wordt belangrijker. Bijvoorbeeld door je wasmachine, vaatwasser of laadpaal aan te zetten als de zon schijnt. |
Voorbeeld:
Verbruik je 2.500 kWh en lever je 2.000 kWh terug?
Dan betaal je nu met salderen voor 500 kWh.
Vanaf 2027 betaal je voor 2.500 kWh stroomverbruik.
Voor de 2.000 kWh die je teruglevert, krijg je een terugleververgoeding.
Wil je een vast contract afsluiten met een startdatum in 2026? Houd er dan rekening…
Veelgestelde vragen
Het kabinet heeft ervoor gekozen om de salderingsregeling per 1 januari 2027 te beëindigen. De belangrijkste redenen waarom zij hiervoor gekozen heeft, zijn als volgt:
- Zonnepanelen zijn veel betaalbaarder geworden.
- De kosten voor energieleveranciers zijn gestegen, waardoor alle klanten te maken hebben gekregen met prijsverhogingen.
- De overheid ontvangt minder belasting door de salderingsregeling.
- Het kabinet wil mensen stimuleren om hun opgewekte energie zelf te verbruiken in plaats van terug te leveren.
Vanaf 2027 wordt het belangrijker om je eigen zonnestroom direct te gebruiken. Deze tips helpen je om je goed voor te bereiden op het einde van de salderingsregeling.
1. Verschuif je verbruik naar de zonuren
Gebruik apparaten vooral overdag, zoals wassen, drogen, vaatwassen of het opladen van je (elektrische) fiets.
2. Gebruik slimme sturing
Met een Home Energy Management System (HEMS) of slimme timers kun je apparaten automatisch laten draaien als je veel opwekt of als de stroomprijs laag is (bij een dynamisch contract).
3. Stroom opslaan
Een thuisbatterij kan stroom overdag opslaan voor gebruik in de avond.
4. Elektrische auto slim laden
Rijd je elektrisch? Laad vooral overdag en gebruik slim laden om optimaal in te spelen op je eigen opwek.
Het aanschaffen van zonnepanelen is een investering. Door het verdwijnen van de salderingsregeling (1 januari 2027) is de terugverdientijd een stuk langer. Zonnepanelen blijven een belangrijke investering, we hebben namelijk nog veel meer groene stroom nodig. De stroom die je opwekt met je panelen en direct verbruikt kost je niets. Wanneer je jouw opwek en verbruik slim op elkaar afstemt, valt er nog veel voordeel te behalen uit je zonnepanelen.
In de energietransitie gaat het vaak over de terugverdientijd. Maar een auto verdien je toch ook niet direct terug? Het geeft je wel direct vrijheid en gemak. Zo werkt het ook met zonnepanelen: je krijgt direct meer controle over je eigen energie en profiteert van een lagere energierekening.
